✔ B Corp gecertificeerd
✔ Ma-vrij vóór 22u besteld, morgen in huis
✔ Ons katoen is 100% biologisch en gecertificeerd
✔ Gratis verzenden & retourneren
✔ Klantbeoordeling van 9,4
De ondernemende Agnes groeide op in een klein dorp in Oostenrijk. Ze had weinig rolmodellen, behalve haar zus, die basisschooljuf was. Agnes volgde hetzelfde pad en realiseerde zich al snel: dit is niet mijn roeping. Ze gebruikte haar diploma als ticket om au-pair te worden in de VS. Fast forward naar tien jaar later. Inmiddels runt ze een succesvol bedrijf met een focus op circulariteit én volgen ruim tachtigduizend mensen haar reis via haar Instagramkanaal. Wij spraken Agnes over haar kijk op smart consumption en haar circulaire toekomstdromen.
Het idee voor Mended ontstond toen Agnes’ lievelingsdenim stuk ging. Agnes: ‘mijn eerste ingeving was om contact op te nemen met het merk waar ik de broek kocht. Verbazingwekkend genoeg werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik had verwacht dat ze me zouden helpen met een reparatie, al was het maar een goed adres, maar in plaats daarvan konden ze me alleen een kortingscode sturen. Toen dacht ik: dat is gek. Ik ben niet geholpen met deze oplossing, mijn broek is niet gerepareerd én ze proberen me een nieuw product aan te smeren. Dat klonk niet logisch voor mij, er moést een betere oplossing zijn.
Als er één ding is dat ik heb meegenomen uit mijn tijd als juf is het de denkwijze van kinderen. Alles wat wij als vast gegeven zien, stellen zij ter discussie. Je gaat daardoor echt inzien hoe onlogisch sommige dingen zijn. Ik deelde mijn ervaring met mijn instagramvolgers en ook zij liepen tegen dit probleem aan. Daarna ging het snel. Binnen één maand stond de eerste versie van Mended live. In eerste instantie waren we een consumentenplatform. Afgelopen najaar hebben we een verbeterde versie van Mended gelanceerd. Onze focus is verschoven van consumenten naar merken, zodat zij hun reparatie-aanvragen bij ons neer kunnen leggen. Op deze manier bereiken we een veel grotere doelgroep. Kledingreparatie is bij de consument namelijk nog lang niet altijd top of mind.’
Mended groeit hard, maar de toekomstdromen van Agnes groeien net zo hard. Agnes: ‘Ik wil van kledingreparatie echt een standaardservice maken. Net zoals retourneren nu voor iedereen een vast gegeven is. Mijn doel is om dat ook met textielreparatie te doen. Het moet een no brainer worden dat je je kleding via het merk waar je het gekocht hebt, kan laten repareren. Zo voorkomen we dat kleding onnodig weggegooid wordt én voorkomen we onnodige consumptie. En uiteindelijk: een meer circulaire wereld.’
We vragen Agnes op welke manier ze ‘smart consumption’ nog meer doorvoert in haar leven. Agnes: ‘De afgelopen jaren heb ik afscheid genomen van veel van mijn spullen. De spullen die ik heb, koester ik. Ik probeer mezelf bij elke aankoop af te vragen: ga ik hier jarenlang blij mee zijn? Is dit een item om te koesteren? Ik hoorde laatst iemand zeggen: bij elke grotere aankoop die je doet, kun je jezelf afvragen: als dit product stukgaat, ben ik dan bereid om het te repareren? Als het antwoord ‘nee’ is, waarom zou je het dan aanschaffen? Die gedachte neem ik vaak mee.’
Het leven van een start-up CEO gaat niet altijd over rozen. ‘Eén goede nacht slaap doet wonderen voor mij wanneer ik in een drukke periode zit. Wat ik zo fijn vind aan de spullen van Yumeko, is dat ik zeker weet dat ik heel lang plezier ga hebben van deze items. Yumeko neemt verantwoordelijkheid voor de spullen die ze produceren, dat vind ik belangrijk. Mijn favoriete item? Dat is de zijslaper. Sinds ik ‘m heb, kan ik absoluut niet meer zonder.’ lacht Agnes.