Groene producten gemiddeld 46% duurder.

Yumeko blijft het principe handhaven dat groen en duurzaam niet duurder behoort te zijn dan normaal. Europeanen betalen nu gemiddeld 46% meer voor groene producten. Ondanks de hogere prijs, stijgt de verkoop van groene producten met 104% van eur 56 miljard in 2009 naar eur 114 miljard in 2015. Toch komt met marktaandeel daarmee nog niet hoger dan 5%.

  • In 2010 betaalt de europese consument gemiddeld 46% meer voor groene producten (de Groen Premie) in het algemeen en 25% voor voedsel en drank. Dat was respectievelijk 54% en 28% in 2006.
  • In 2012 zal de Groen Premie in Europa zijn gedaald met 24% vanaf het niveau in 2006 en met 13% vanaf vandaag. Dat betekent nog steeds een extra prijs van 40,5% in 2012.
  • De Groen Premie blijft het hoogst op health & beauty (183%), electronica (58%) en schoonmaak- en huishoudelijke producten (42%) in vergelijking met de prijs van niet groene goederen.
  • Ondanks de prijsverschillen zullen de verkopen van groene consumenten producten in de komende vijf jaar verdubbelen tot eur 114bn in 2015 in vergelijking met de eur 56bn in 2009. Dat is een verdubbeling van het marktaandeel van 2,5% tot 5% als percentage van de totale detailhandel.
  • Meer lezen over dit artikel klik op:
  • Sinds 2000 is de verkoop van groene consumenten producten omhoog gevlogen met 441% van eur 10.3bn tot eur 56bn vandaag de dag. Hiermee verslaat groen met gemak de groeicijfers van conventionele retail producten.
  • De online verkoop van groene producten haalde een omzet van eur 3.4bn in 2009 wat oploopt met 212% tot eur 10.6bn in 2015 – dat staat gelijk aan een aandeel van 9,3% van alle groene detailhandel t.o.v. 6,2% vandaag de dag.
  • Europese huishoudens besteden momenteel gemiddeld eur 369 per jaar aan groene producten. Zwitserland gaat aan kop met een besteding van eur 555 en Spanje is hekkesluiter met eur 315. Frankrijk (eur 413), het Verenigd Koninkrijk (eur 352) en Duitsland (eur 364) staan vierde, vijfde en zesde in de ranglijst. Nederland wordt niet apart genoemd.

Het belang van groene producten mogen we niet onderschatten in de strijd tegen opwarming van de aarde. Geschat wordt dat consumenten producten en hun verpakkingen 52% van de gemiddelde uitstoot van alle huishoudens genereren. Het hoogste percentage na vervoer (26%) en verwarming van onze woningen(15%).

Bron: Kelkoo.co.uk